- 12.1.2022
Budova Na Pohořelci na pražských Hradčanech, kde sídlí Ústřední hudba AČR již od roku 1992, prošla po dvaceti letech komplexní rekonstrukcí.
Nové prostory slavnostně hudebníkům předal první zástupce náčelníka Generálního štábu generálporučík Jaromír Zůna ve středu 5. ledna.
Ústřední hudba AČR se dlouhodobě potýkala s nevyhovujícími prostory, především velkým a malým koncertním sálem. Největším problémem byla akustika, kdy docházelo k dozvukům hudby a špatnému přenosu tónů prostorem. V loňském roce se ale rozhodlo o rekonstrukci budovy a důraz se kladl především na zlepšení této situace.
„Je to svátek nejenom pro Ústřední hudbu AČR, ale kulturu obecně. Jsem hrdý na to, že Ústřední hudba, kterou mohou lidé potkávat téměř na všech protokolárních akcích naší armády, ale i na hojně navštěvovaných koncertech pro veřejnost, má konečně své důstojné působiště. Poděkování patří všem, jejichž zásluhou se podařilo tento projekt realizovat. Rekonstrukce budovy včetně přípravných prací, trvala téměř dva roky a byla zdárně dokončena i díky velké podpoře velení AČR,“ řekl úvodem generálporučík Jaromír Zůna, první zástupce náčelníka generálního štábu AČR.
Lepší zvuk i vzduch
Oba zrekonstruované sály jsou nyní uzpůsobeny přímo pro Ústřední hudbu AČR. Velký sál pro dechový orchestr, který čítá kolem 70 hudebníků a malý sál pro menší soubory ÚH, například žesťový sextet, dechový kvintet nebo Brassband.
Správné „naladění“ prostor se může zdát zdlouhavé, trvalo bezmála rok. Nejprve se vše muselo změřit, nejen prostory sálů, kde hrál roli jejich tvar, okna či umístění světel, ale i veškeré hudební nástroje a rozmístění hudebníků. Pak následoval proces propočtů a modelace ve speciálním softwaru, podle kterého byly navrženy specifické akustické panely a rozmístěny po stěnách a stropě místnosti. Bylo vybudováno i nové podium, kde je každý „schůdek“ vyměřen na míru nástrojovému obsazení. Následovalo několikahodinové zkoušení orchestru a zkoumaly se nejdůležitější aspekty akustiky, jako srozumitelnost zpěvu, hlasitost orchestru nebo přizpůsobení dozvuku tónů jednotlivých hudebních nástrojů.
„Mám velkou radost z toho, co se tu podařilo vybudovat. Náš nový sál je teď podle mého názoru jedním z nejlepších koncertních sálů v celé Praze,“ dodal podplukovník Jaroslav Šíp, velitel hudby - hlavní dirigent.
Při rekonstrukci se myslelo nejen na bezchybný čistý zvuk, ale také na lepší zázemí pro hudebníky nebo na čerstvý vzduch. Prostory sálů jsou nově klimatizované a zrekonstruované jsou i šatny, kanceláře nebo speciálně odvlhčené sklady hudebních nástrojů. Vznikl nový výtah, který usnadňuje manipulaci s nástroji, které váží třeba i 40 kilogramů.
Nahrávání hudebních nosičů i videoklipů
Velký koncertní sál byl během rekonstrukce upraven i pro nahrávání. Doposud pro tyto účely Ústřední hudba využívala externí nahrávací studio Českého rozhlasu. Tím ale novinky ještě nekončí, v sále najdeme i přípravu pro světelnou aparaturu. Ústřední hudba AČR tu bude moci natáčet videoklipy a online přenosy a pokračovat tak v praxi, kterou úspěšně rozvíjela především nyní o Vánocích.
„Už se nemůžeme dočkat zítřka, kdy začne naše stěhování do nových prostor. Je to nyní velká změna. Oproti dřívějšku máme speciální archiv na noty a sklady na nástroje, které chceme co nejlépe využít. Nové sály nám umožňují dokonalý prostor pro hraní,“ shrnuje výhody nově zrekonstruované budovy kapitán Pavel Šulc, náčelník štábu ÚH AČR.
1. zástupce náčelníka Generálního štábu generálporučík Jaromír Zůna společně s velitelem Posádkového velitelství Praha plukovníkem Radkem Šíbou a velitelem ÚH - hlavním dirigentem podplukovníkem Jaroslavem Šípem.
Nově zrekonstruovaná budova ÚH AČR.
Velký sál v budově ÚH AČR.
Orchestr ÚH AČR při zkoušce akustiky ve Velkém sále.
Budova ÚH AČR před rekonstrukcí.
Bourací práce vnitřních prostor, na počátku rekonstrukce.