Armáda se rozloučila s Karlem Bělohoubkem, jeho pochod doprovází i prezidenta

Bývalí šéfdirigenti vojenských hudeb podplukovník Jindřich Brejþek a plukovník Karel Bělohoubek před budovou Generálního štábu v dubnu 2013 (autor - Michal Voska)
  • 11.1.2017
  • majorka Eva Cajthamlová

10.1.2017 • Včera se konalo poslední rozloučení s jednou z nejvýznamnějších osobností současné české dechové hudby, hudebním skladatelem a bývalým šéfdirigentem Ústřední hudby AČR plukovníkem v. v. Karlem Bělohoubkem. Za svůj život zkomponoval na osmdesát skladeb, k nejznámějším patří Uvítací pochod, který zní mj. při slavnostních nástupech jednotek - včetně těch, jichž se účastní prezident republiky.

Bývalí šéfdirigenti vojenských hudeb podplukovník Jindřich Brejþek a plukovník Karel Bělohoubek před budovou Generálního štábu v dubnu 2013 (autor - Michal Voska)

Bývalí šéfdirigenti vojenských hudeb podplukovník Jindřich Brejþek a plukovník Karel
Bělohoubek před budovou Generálního štábu v dubnu 2013 (autor - Michal Voska)
 

Příslušníci Ústřední hudby AČR doprovodili svého někdejšího velitele na jeho poslední cestě tóny oceňované Mattinaty a několika dalšími Bělohoubkem mistrovsky zaranžovanými skladbami. Hlavní inspektor vojenských hudeb podplukovník Kamil Mezihorák na svého bývalého velitele vzpomíná slovy: „Karel Bělohoubek se stal živoucí legendou, ačkoliv to nerad slýchával. Nenajde se totiž žádný velký dechový orchestr, v jehož repertoáru by chyběla jeho skladba.“

Karel Bělohoubek se narodil ve slovácké obci Žarošice. Hudba jej okouzlovala už od dětství, jako malý se chtěl věnovat hře na akordeon. Nejprve se však učil hrát na klarinet, později na vojenské hudební škole v Liberci a Roudnici studoval hru na fagot. Jeho vojenská kariéra začala u 57. motostřeleckého pluku ve Stříbře, později se stal hudebníkem Posádkové hudby, následně členem Ústřední hudby československé armády. V roce 1987 byl jmenován velitelem tohoto hudebního tělesa.

V čele armádního orchestru zůstal i po jeho transformaci v Ústřední hudbu AČR v roce 1993. Koncertoval s ním mnohokrát v České republice i v zahraničí, pravidelně se účastnil mezinárodního festivalu Pražské jaro či přehlídek soudobé hudební tvorby. Svou důslednou prací a náročností pozvedl uměleckou úroveň souboru. V roce 2000 odešel do výslužby, ale nadále působil jako skladatel na volné noze či hostující dirigent v nejrůznějších orchestrech.

Celý svůj život zasvětil hudbě, a to hlavně dechové. Rád pracoval s barvou, technickými a výrazovými prostředky velkého dechového symfonického orchestru. Za svůj umělecký život zkomponoval na osmdesát autorských skladeb. Jeho jméno je uvedeno u více než čtyř stovek aranží a partitur, které zpracoval pro různá nástrojová obsazení. „K jeho mistrovským kusům patří i úprava předehry k Prodané nevěstě Bedřicha Smetany či symfonické tance z muzikálu West Side Story Leonarda Bernsteina. Převést takové skladby pro dechový orchestr vyžaduje mimořádnou znalost nástrojů od jejich barvy až po techniku. Bělohoubek tuto schopnost měl a proto jsou jeho aranže tak výjimečné," doplnil Mezihorák.

Autor: kapitánka Eva Cajthamlová s přispěním pplk. Kamila Mezihoráka, Posádkové velitelství Praha

Fotogalerie